این کتاب به دنبال این است که نشان دهد گسترش مهارتهای علمی و عملی یا رویكردها و ابزار مناسب و جدید و حل مسایل، با استفاده از كاربرد مستقیم روشها و مهارت ها در مدارس و مراكز آموزشى و یا محیط هاى واقعى و سركلاس و به دست آوردن اطلّاعات براى استفاده در كلاسهاى درس و نیز دادن آموزش لازم به معلّمانى كه درگیر تدریس هستند، از فواید اقدام پژوهی می باشد. مشارکت معلّمان همردیف و همرشته از طریق اقدام پژوهی در یک طرح پژوهشی، باعث میشود که آنان اطلّاعات و تجربههای خود را مبادله نمایند. معلّمان بااطمینان واحترام متقابل به یکدیگردراقدام پژوهی مشارکت می جویند. از این رو، لازم است تا آنها در طرح اقدام پژوهی به ضرورت آشنایی بافنون پایه پژوهشی اعتقاد داشته باشند
کتاب «اقدام پژوهی برای آموزگاران» در 297 صفحه در قطع رقعی در اسفند ماه 99 توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان کردستان منتشر شده است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: ماهیت پژوهشهای آموزشی... 16
پژوهش کمّی درمقابل پژوهش کیفی.. 21
تمرینهاوسؤالهای فصل اول برای بحث... 33
فصل دوم: تاریخچهیاقدامپژوهی... 35
مرحله اول: گزارشمسئله/ تشخیصاولیه. 44
مرحلهی دوم: جمعآوریدادهها 45
مرحلهیسوم: تجزیهوتحلیلوبازخورد. 45
مرحلهیچهارم: اقدامبهبرنامهریزی.. 47
مرحلهیپنجم: اقداماتپیشنهادی.. 47
مرحلهیششم: ارزیابیوپیگیری.. 47
مرحلهینخست: گزارشمشکلیاتشخیصاولیه. 48
مرحلهیدوم: جمعآوریدادهها 48
مرحلهیسوم: تجزیهوتحلیلوبازخورد. 49
مرحلهیچهارم: برنامهریزی.. 49
مرحلهیششم: ارزیابیپیگیری.. 51
فصلسوم: روشهایجمعآوریدادهها. 67
نکتههایجالب–یادداشتهایزمینهای.. 77
انجامواجرایمصاحبههایفردی.. 93
فصلچهارم: تجزیه،تحلیلوتفسیردادهها. 151
شاخصهایمرکزیوسنجشهایگرایشبهمرکز. 160
سطوحوآزمونهایمعنیداری.. 172
استفادهازنمودارهاودیاگرامها 185
تمرینهاوپرسشهایفصلچهارم. 192
فصلپنجم: حلمسائلوانجاماقداماتلازم.. 193
شکستدرشناساییانگیزههایپنهان.. 198
برطرفکردنعلائمیاعلّتیابیمشکل؟. 199
گامهایموردنیازبرایحلمسائل.. 199
شناساییعلّتیاعللیکهبیشتریناحتمالرادارند. 201
احتمالازدستدادنقدرتومقام. 203
درگیرنمودنافراددرفرآیندتغییروتحول.. 205
تمرینهاوپرسشهایفصلپنجم. 213
فصلششم: ارزیابیاقدامپژوهی... 215
تأثیربریادگیریدانشآموزان.. 217
امکانسنجیوکاربردپذیریعمل.. 218
مطالعاتارزیابیاقدامپژوهی.. 220
فصلهفتم: ایجاداقدامپژوهی... 227
ایجاداقدامپژوهیآنالیزنمونهپژوهش.... 229
بررسیفرآیند: یکمطالعهاقدامپژوهی.. 229
بررسیروندهمکاری: پژوهشهایعملی.. 231
تمرینهاوسؤالاتبحثبرانگیزدربارهپژوهش شماره 1: 241
اصلاحتکنیکهایبحثوارزیابیبرایافزایشیادگیریدانشآموزانوتمرینهایانعکاسیمعلمان 242
تمرینهاوسؤالهایبحثبرایمطالعهپژوهش شماره 2. 260
ضمیمهالف: استانداردهایاخلاقیانجمنپژوهشهایآموزشآمریكا 261
ضمیمهپ: تعاریفانجمنپژوهشهایآموزشیمریکادرارتباطباپژوهشمبتنیبرعلم. 269
ضمیمهت: کدمسئولیتهایتخصصیدراندازهگیریآموزشی.. 271
ضمیمهث: نمونهفرمرضایتنامه. 273
ضمیمهج: یکصدنکتهدراجرایاقدامپژوهی.. 275
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
علوم تربیتی |