این کتاب به دنبال این است که نشان دهد گسترش مهارتهای علمی و عملی یا رویكردها و ابزار مناسب و جدید و حل مسایل، با استفاده از كاربرد مستقیم روشها و مهارت ها در مدارس و مراكز آموزشى و یا محیط هاى واقعى و سركلاس و به دست آوردن اطلّاعات براى استفاده در كلاسهاى درس و نیز دادن آموزش لازم به معلّمانى كه درگیر تدریس هستند، از فواید اقدام پژوهی می باشد. مشارکت معلّمان همردیف و همرشته از طریق اقدام پژوهی در یک طرح پژوهشی، باعث میشود که آنان اطلّاعات و تجربههای خود را مبادله نمایند. معلّمان بااطمینان واحترام متقابل به یکدیگردراقدام پژوهی مشارکت می جویند. از این رو، لازم است تا آنها در طرح اقدام پژوهی به ضرورت آشنایی بافنون پایه پژوهشی اعتقاد داشته باشند
کتاب «اقدام پژوهی برای آموزگاران» در ۲۹۷ صفحه در قطع رقعی در اسفند ماه ۹۹ توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان کردستان منتشر شده است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: ماهیت پژوهشهای آموزشی... ۱۶
پژوهش کمّی درمقابل پژوهش کیفی.. ۲۱
تمرینهاوسؤالهای فصل اول برای بحث... ۳۳
فصل دوم: تاریخچهیاقدامپژوهی... ۳۵
مرحله اول: گزارشمسئله/ تشخیصاولیه. ۴۴
مرحلهی دوم: جمعآوریدادهها ۴۵
مرحلهیسوم: تجزیهوتحلیلوبازخورد. ۴۵
مرحلهیچهارم: اقدامبهبرنامهریزی.. ۴۷
مرحلهیپنجم: اقداماتپیشنهادی.. ۴۷
مرحلهیششم: ارزیابیوپیگیری.. ۴۷
مرحلهینخست: گزارشمشکلیاتشخیصاولیه. ۴۸
مرحلهیدوم: جمعآوریدادهها ۴۸
مرحلهیسوم: تجزیهوتحلیلوبازخورد. ۴۹
مرحلهیچهارم: برنامهریزی.. ۴۹
مرحلهیششم: ارزیابیپیگیری.. ۵۱
فصلسوم: روشهایجمعآوریدادهها. ۶۷
نکتههایجالب–یادداشتهایزمینهای.. ۷۷
انجامواجرایمصاحبههایفردی.. ۹۳
فصلچهارم: تجزیه،تحلیلوتفسیردادهها. ۱۵۱
شاخصهایمرکزیوسنجشهایگرایشبهمرکز. ۱۶۰
سطوحوآزمونهایمعنیداری.. ۱۷۲
استفادهازنمودارهاودیاگرامها ۱۸۵
تمرینهاوپرسشهایفصلچهارم. ۱۹۲
فصلپنجم: حلمسائلوانجاماقداماتلازم.. ۱۹۳
شکستدرشناساییانگیزههایپنهان.. ۱۹۸
برطرفکردنعلائمیاعلّتیابیمشکل؟. ۱۹۹
گامهایموردنیازبرایحلمسائل.. ۱۹۹
شناساییعلّتیاعللیکهبیشتریناحتمالرادارند. ۲۰۱
احتمالازدستدادنقدرتومقام. ۲۰۳
درگیرنمودنافراددرفرآیندتغییروتحول.. ۲۰۵
تمرینهاوپرسشهایفصلپنجم. ۲۱۳
فصلششم: ارزیابیاقدامپژوهی... ۲۱۵
تأثیربریادگیریدانشآموزان.. ۲۱۷
امکانسنجیوکاربردپذیریعمل.. ۲۱۸
مطالعاتارزیابیاقدامپژوهی.. ۲۲۰
فصلهفتم: ایجاداقدامپژوهی... ۲۲۷
ایجاداقدامپژوهیآنالیزنمونهپژوهش.... ۲۲۹
بررسیفرآیند: یکمطالعهاقدامپژوهی.. ۲۲۹
بررسیروندهمکاری: پژوهشهایعملی.. ۲۳۱
تمرینهاوسؤالاتبحثبرانگیزدربارهپژوهش شماره ۱: ۲۴۱
اصلاحتکنیکهایبحثوارزیابیبرایافزایشیادگیریدانشآموزانوتمرینهایانعکاسیمعلمان ۲۴۲
تمرینهاوسؤالهایبحثبرایمطالعهپژوهش شماره ۲. ۲۶۰
ضمیمهالف: استانداردهایاخلاقیانجمنپژوهشهایآموزشآمریكا ۲۶۱
ضمیمهپ: تعاریفانجمنپژوهشهایآموزشیمریکادرارتباطباپژوهشمبتنیبرعلم. ۲۶۹
ضمیمهت: کدمسئولیتهایتخصصیدراندازهگیریآموزشی.. ۲۷۱
ضمیمهث: نمونهفرمرضایتنامه. ۲۷۳
ضمیمهج: یکصدنکتهدراجرایاقدامپژوهی.. ۲۷۵
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
علوم تربیتی |