اقدام پژوهی برای آموزگاران
نویسنده:
دنیل-آر-تومال
مترجم:
مظهر بابایی-ایوب روحی
سال نشر:
۱۳۹۹
صفحه:
۲۹۷
نوبت چاپ:
۱

این کتاب به دنبال این است که نشان دهد گسترش مهارت‌های علمی و عملی یا رویكردها و ابزار مناسب و جدید و حل مسایل، با استفاده از كاربرد مستقیم روش‌ها و مهارت ها در مدارس و مراكز آموزشى و یا محیط هاى واقعى و سركلاس  و به دست آوردن اطلّاعات براى استفاده در كلاس‌هاى درس و نیز دادن آموزش لازم به معلّمانى كه درگیر تدریس هستند، از فواید اقدام پژوهی می باشد. مشارکت معلّمان هم‌ردیف و هم‌رشته از طریق اقدام پژوهی در یک طرح پژوهشی، باعث می‌شود که آنان اطلّاعات و تجربه‌های خود را مبادله نمایند. معلّمان بااطمینان واحترام متقابل به یکدیگردراقدام پژوهی مشارکت می جویند. از این رو، لازم است  تا آنها در طرح اقدام پژوهی به ضرورت آشنایی بافنون پایه پژوهشی اعتقاد داشته باشند

کتاب «اقدام پژوهی برای آموزگاران» در ۲۹۷  صفحه در قطع رقعی در اسفند ماه ۹۹ توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان کردستان منتشر شده است.

 

 

فهرست مطالب

        عنوان                  صفحه

 

 

 

فصل اول: ماهیت پژوهش‌‌های آموزشی... ۱۶

 

اصول پژوهش.... ۱۸

 

پژوهش کمّی درمقابل پژوهش کیفی.. ۲۱

 

اصول اقدام‌ پژوهی.. ۳۲

 

تمرین‌هاوسؤال‌های فصل اول برای بحث... ۳۳

 

فصل دوم: تاریخچه‌یاقدام‌پژوهی... ۳۵

 

تاریخچه‌یاقدام‌ پژوهی.. ۳۷

 

مدل‌هایاقدام‌پژوهی.. ۴۲

 

مرحله‌ اول: گزارشمسئله/ تشخیصاولیه. ۴۴

 

مرحله‌ی دوم: جمع‌آوریداده‌ها ۴۵

 

مرحله‌یسوم: تجزیه‌و‌تحلیلوبازخورد. ۴۵

 

مرحله‌یچهارم: اقدامبهبرنامه‌ریزی.. ۴۷

 

مرحله‌یپنجم: اقداماتپیشنهادی.. ۴۷

 

مرحله‌یششم: ارزیابیوپیگیری.. ۴۷

 

مرحله‌ینخست: گزارشمشکلیاتشخیصاولیه. ۴۸

 

مرحله‌یدوم: جمع‌آوریداده‌ها ۴۸

 

مرحله‌یسوم: تجزیه‌و‌تحلیلوبازخورد. ۴۹

 

مرحله‌یچهارم: برنامه‌ریزی.. ۴۹

 

مرحله‌یپنجم: اقدامات.. ۵۰

 

مرحله‌یششم: ارزیابیپیگیری.. ۵۱

 

تدوینوپیشنهاداقدام‌پژوهی.. ۵۱

 

مرورادبیاتپژوهش ‌ ۵۵

 

تکنیک‌هاینمونه‌گیری.. ۵۷

 

معیارسنجش.... ۶۱

 

قواعداخلاقیوحقوقی.. ۶۳

 

تمرین‌هاومسائلبرایبحث... ۶۵

 

فصلسوم: روش‌هایجمع‌آوریداده‌ها. ۶۷

 

روش‌هایجمع‌آوریداده‌ها ۶۹

 

مشاهده ۷۳

 

مشاهده‌یمستقیم. ۷۳

 

نکته‌هایجالبیادداشت‌هایزمینه‌ای.. ۷۷

 

چک‌لیست... ۷۹

 

دفتروقایعروزانه. ۸۰

 

مصاحبه. ۸۲

 

مصاحبه‌گروهی.. ۸۷

 

گرو‌هایمتمرکز. ۹۱

 

انجامواجرایمصاحبه‌هایفردی.. ۹۳

 

سبکشخصیتیبصری.. ۹۸

 

سبکشخصیتیاحساسی.. ۹۹

 

سبکشخصیتیمتفکر. ۹۹

 

سبکشخصیتیسازنده ۹۹

 

انکار ۱۰۲

 

تجسمیاتصور ۱۰۳

 

استفادهازحالتواکنشی.. ۱۰۳

 

ایده‌آلسازی.. ۱۰۳

 

اجتناب.. ۱۰۳

 

جابجایی/ جایگزینی.. ۱۰۴

 

مصاحبه‌یساختاریافته. ۱۰۴

 

نظرسنجی.. ۱۰۵

 

نظرسنجیگروهی.. ۱۰۶

 

نظرسنجیفردی.. ۱۳۱

 

نظرسنجیدوطرفه. ۱۳۲

 

نظرسنجییک‌طرفه. ۱۳۳

 

ارزیابی.. ۱۳۳

 

نمونه‌کارها ۱۳۴

 

آزمون‌کردن.. ۱۳۶

 

ثبتسوابق.. ۱۴۱

 

پردازش... ۱۴۲

 

سؤال‌هابرایبحثوتفسیر. ۱۴۹

 

فصلچهارم: تجزیه،تحلیلوتفسیرداده‌ها. ۱۵۱

 

تجزیه،تحلیلوتفسیرداده‌ها ۱۵۳

 

قدمت... ۱۵۴

 

بلوغ. ۱۵۵

 

ابزاردقیق.. ۱۵۶

 

ریزش... ۱۵۷

 

آزمایشکردن.. ۱۵۷

 

انتخابناهمسان.. ۱۵۸

 

اثرهاثورن.. ۱۵۸

 

گرایشاتشخصیپژوهشگر. ۱۵۹

 

اختلال.. ۱۵۹

 

استفادهازآمار‌هایتوصیفی.. ۱۶۰

 

شاخص‌هایمرکزیوسنجش‌‌‌هایگرایشبهمرکز. ۱۶۰

 

شاخص‌هایپراکندگی.. ۱۶۴

 

سطوحوآزمون‌هایمعنی‌داری.. ۱۷۲

 

استفادهازنمودار‌هاودیاگرام‌ها ۱۸۵

 

نوشتنگزارشروایی.. ۱۸۹

 

تمرین‌هاوپرسش‌‌هایفصلچهارم. ۱۹۲

 

فصلپنجم: حلمسائلوانجاماقداماتلازم.. ۱۹۳

 

حلمسائلوانجاماقداماتلازم. ۱۹۵

 

مقایسه‌‌هاینادرست... ۱۹۵

 

شکستدرشناساییعلّت... ۱۹۶

 

شکستدرنمایشوضعیتکلّی.. ۱۹۶

 

قطبی‌شدنگروه ۱۹۷

 

عدمهمکاری.. ۱۹۸

 

شکستدرشناساییانگیزه‌‌هایپنهان.. ۱۹۸

 

برطرفکردنعلائمیاعلّت‌یابیمشکل؟. ۱۹۹

 

گام‌‌هایموردنیازبرایحلمسائل.. ۱۹۹

 

بازبینیصورتمسئله. ۲۰۰

 

تجزیه‌و‌تحلیلداده‌ها ۲۰۰

 

شناساییعللاحتمالی.. ۲۰۰

 

شناساییعلّتیاعللیکهبیشتریناحتمالرادارند. ۲۰۱

 

مدیریتتغییروتحول.. ۲۰۱

 

تهدیدامنیت... ۲۰۱

 

ترسازناشناخته‌ها ۲۰۲

 

عدمدرک... ۲۰۲

 

تمایلبهوضعموجود. ۲۰۳

 

احتمالازدست‌دادنقدرتومقام. ۲۰۳

 

اعلامهدف.. ۲۰۳

 

اعتباربخشی.. ۲۰۴

 

توسعه‌یمالکیت... ۲۰۵

 

درگیرنمودنافراددرفرآیندتغییروتحول.. ۲۰۵

 

برنامه‌ریزیوشروعاقدام. ۲۰۵

 

تصمیم‌گیریمبتنی‌برداده ۲۱۰

 

تمرین‌هاوپرسش‌‌هایفصلپنجم. ۲۱۳

 

فصلششم: ارزیابیاقدام‌پژوهی... ۲۱۵

 

ارزیابیاقدام‌پژوهی.. ۲۱۷

 

تأثیربریادگیریدانش‌آموزان.. ۲۱۷

 

تأثیربررفتاردانش‌آموزان.. ۲۱۷

 

تأثیربروضعیتمدرسه. ۲۱۸

 

هزینهوسود. ۲۱۸

 

امکان‌سنجیوکاربردپذیریعمل.. ۲۱۸

 

اثربخشیعمل.. ۲۱۹

 

روش‌هایارزیابینتایج.. ۲۱۹

 

مطالعاتارزیابیاقدام‌پژوهی.. ۲۲۰

 

تمرین‌هاوپرسش‌‌هایفصلششم. ۲۲۶

 

فصلهفتم: ایجاداقدام‌پژوهی... ۲۲۷

 

ایجاداقدام‌پژوهیآنالیزنمونهپژوهش.... ۲۲۹

 

بررسیفرآیند: یکمطالعهاقدام‌پژوهی.. ۲۲۹

 

بررسیروندهمکاری: پژوهش‌هایعملی.. ۲۳۱

 

بسترمطالعه. ۲۳۲

 

تمرین‌هاوسؤالاتبحث‌برانگیزدربارهپژوهش ‌شماره ۱: ۲۴۱

 

اصلاحتکنیک‌‌هایبحثوارزیابیبرایافزایشیادگیریدانش‌آموزانوتمرین‌‌هایانعکاسیمعلمان  ۲۴۲

 

تمرین‌هاوسؤال‌هایبحثبرایمطالعهپژوهش ‌شماره ۲. ۲۶۰

 

ضمائم: ۲۶۱

 

ضمیمهالف: استاندارد‌هایاخلاقیانجمنپژوهش‌هایآموزشآمریكا ۲۶۱

 

ضمیمهب: محتوایرضایت‌نامه. ۲۶۵

 

ضمیمهپ: تعاریفانجمنپژوهش‌هایآموزشیمریکادرارتباطباپژوهشمبتنیبرعلم. ۲۶۹

 

ضمیمهت: کدمسئولیت‌هایتخصصیدراندازه‌گیریآموزشی.. ۲۷۱

 

ضمیمهث: نمونهفرمرضایت‌نامه. ۲۷۳

 

ضمیمهج: یکصدنکتهدراجرایاقدام‌پژوهی.. ۲۷۵

 

کتاب‌شناسی.. ۲۸۱

 

 

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم تربیتی
علوم تربیتی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©۲۰۲۵ Iranian Students Booking Agency. All rights reserved